måndag 28 mars 2011

Räkan!

Jaha go vänner ... en händelserik helg får man verkligen säga. Det här hade jag verkligen inte räknat med i fredags när jag låg hemma med molvärk i ryggen. Men - vår räka har tittat ut!! Världens finaste lilla Wilmer kom till världen 20.32 i lördags kväll. En liiiiten plutt som hade sjukligt bråttom ut. Så HA! - in your fejs alla som någon gång tänkt tanken "shiit vad di där Pjäran å Såffan har införskaffat mycket bäbisgrejor redan, värsta hysko-paret". Visste väl att han skulle kräva mycket av oss. Men trots alla förberedelser var vi långt ifrån förberedda på att få ut en liten Wilmer redan i v.33+1. Ingen BB-väska, inga kläder som passar en fågelunge, inte ens en kamera hann vi få med när vi åkte in i fredags kväll för att kolla läget med min molvärk och fick reda på att jag var 2 cm öppen och hade täta värkar.

Det var ett psykiskt påfrestande dygn som följde när jag pendlade mellan total rädsla och försök i att hitta glädje i en eventuell stundande förlossning. Jag tyckte det var oerhört jobbigt att föda med tankar om att det var för tidigt och helt fel i huvudet. Jag var inte beredd för fem öre. I fredags morse satt vi på föräldrakurs och pratade om komplikationer, ett dygn senare ligger vi på förlossningen och har komplikationer. Det var riktig ångest och när personalen från neonatal varit och informerat om avdelningen samt barnmorskan berättat att det snart var dags att stänga av droppet som höll tillbaka mina värkar. Då kom tårarna. Jag stortjöt och kramade Pierre. En rejäl utrensning av systemet och sen skärpte jag till mig. Ville räkan komma ut så skulle han fan få det.

Och det ville han ... verkligen. Så fort droppet stängdes av så gick vattnet och 3 timmar och ca 15 min senare låg han på min mage. Jag minns att jag sa till Pierre vid 18-tiden att jag var glad om han var ute till 3 på natten i af. När jag sedan hörde barnmorskorna pladdra om klockan sju trodde jag ärligt att klockan var sju på morgonen dagen efter...
Någon bedövning utöver lustgas hann vi inte med. Det var bara att bita ihop. Och det gjorde jag. Pierre trodde att mitt huvud skulle sprängas berättade han efteråt. Det trodde jag med, och mer därtill. Jag skulle gå hem, jag trodde inte på personalen längre, jag ville dö ... ja, jag vet inte allt. Tidigare samma morgon hade vi dessutom haft det stora "nöjet" att höra rumsgrannen förlösa sitt barn. Jag trodde jag skulle dö av rädsla när jag hörde hennes "AAJAAJAJAJAJAJAJJAJAJAJ!!!!! FY FAAAAAAN!!!!!" genom badrumsdörren. Shit vad jag ville hem då. Och vad irriterad jag var över att få höra henne.

Efter min egen förlossning var jag beredd att be personlig ursäkt till alla inom 1 km radie. Lord vad jag skrek. Eller åtminstone är det så jag minns det genom diset.

Jag tror jag lämnar alla närmare beskrivningar där, tills jag fått lite mer distans till hela upplevelsen. Jag är fortfarande lite yr och chockad. Men glad. Glad och vansinnigt kär i vår söta bebis. Vår lilla räka som hade så bråttom ut. Vår lilla fina Wilmer.




8 kommentarer:

  1. Men WOW!!!! Tusen gånger grattis till er lille pojke :). Jag hoppas allt är bra med honom och er. Oj vad roligt :)

    SvaraRadera
  2. Men lilla sötfisen!Så go han är med den stora stora nappen i munnen.

    Jag läste på AFF men ville inte skriva något här innan du outat det själv. Men alltså, GRATTIS. Verkligen! Mår han bra goungen?
    Kommer du (ni) få hjälp att bearbeta chocken? Jag hoppas ni alla har det bra iaf. Massa kramar!

    SvaraRadera
  3. Men shit vilken galen CHOCK jag fick när jag kikade in här för en daglig uppdatering på vad som händer. Stort grattis till er båda! Nappen passar ju perfekt ;-) (så sjukt söt bild!) Hoppas ni rår om varandra och har bra med stöd omkring er. Har också erfarenhet av neonatal (dock ej för tidig födsel) och vet vilken omtumlande och chockartad händelse det kan vara när man föreställt sig ngt annat. Massa kärlek och kramar till er alla tre!

    SvaraRadera
  4. GRATTIS till världens sötaste räka! Och vilket fint namn ni valt! Skönt att allt går bra trots att han hade så bråttom ut till er!

    SvaraRadera
  5. Bölar knappt Soffan. Puh. Lord. Men herregud vad roligt, trots omständigheterna dådå, att lille räkan redan är här. En hied liten rackare det där. Skönt att allt gick bra trots att det kom så oväntat och tidigt. Njut nu som bara den. Ta hand om dig och din fina familj nu! Mys på! :):):):)

    Kramar Nettan & Charlie



    Ps: ....vet att det kanske är lite för tidigt för dig att säga, eftersom du fortfarande är i chock. Men visst var det lite småhäftigt att föda barn. Vilken kropp man har! :)

    SvaraRadera
  6. Stort grattis till den lille lille killen!!=)
    kram alexandra

    SvaraRadera
  7. Hej Söta du
    Jag trodde jag kommenterade häromdagen. Men nä. det syns inget, så jag kanske var förvirrad haha!Iallfall GRATTIS till er båda till den lille rääägan. =) Kram

    SvaraRadera
  8. Ingen dålig resa du fick göra heller. Hela ens värld vänds verkligen upp och ner när man får sin lille i förtid när man inte förväntar det! Man hinner inte förbereda sig och det blir inte alls som man tänkt sig även om det blir bra i slutändan ändå! Vidar fick också sond och när han 11 dagar efter födseln fick komma hem till oss fick vi fortsätta att sondmata där. Är så glad att möjligheten till hemsjukvård fanns för annars hade vi får vara kvar på neo länge. Vi blev "utskrivna" den 8 aug men då hade vi varit hemma med honom sedan 11 juli. Fick kämpa som tusan med att få igång amningen men till slut lyckades jag.
    Hur har ni upplevs tiden när er W blivit några månader? När det gäller att fästa blicken har V just börjat med det smått (9 veckor gammal) och något leende har jag inte fått ännu men hoppas det kommer till slut :)
    Har som sagt varit en kämpig resa men det är så värt det och man kan ju bara skratta sig lycklig att man har fått en sån fin son!! 2 månaderskontroll på torsdag och då tror jag vågen kommer vara uppe i över 3 kg :) Han fyller nu ut ett plagg i stl 50 som dock är lite liten i storleken men snart hoppas jag han kan ha lite mer av alla sina fina kläder som ligger i garderoben och väntar på att användas!
    Hoppas allt är bra med er!! Kramar

    SvaraRadera