onsdag 15 juni 2011

Sterilisera flaska

Tydligen finns det vissa MAM-flaskanvändare som missat att man kan sterilisera dem i micron. Tack vare min sambos förkärlek till bruksanvisningar har vi sluppit koka flaskor iaf :-)

Det är väldigt enkelt. Efter matningen sköljer man bara ur flaskan noggrant och monterar sönder den. Sen trycker man tillbaka den vita gummiringen i bottendelen på flaskan igen och fyller den med vatten precis upp till kanten på gummiringen.


Nu har jag inte fyllt i ngt vatten för den var redan steriliserad. Men ni fattar.


Lossa nappen så att den sitter löst i nappringen.


Sätt napp + ring i den vattenfyllda botten.


Skruva på mellandelen.


Och sätt locket löst ovanpå. Sen är det bara in i micron på 750 c i 3 minuter. Var bara försiktiga när ni tar ut flaskan. ASvarm. Trust me, I know.


Häll ut vattnet. Skruva isär. Torka på hushållspapper. 

Finito

2 kommentarer:

  1. Alltså, hur viktigt är det egentligen att sterilisera? Exakt varför skall man göra det? Jag gör det när jag köper nya nappar och flaskor, och sedan någon gång ibland. Men absolut inte varje dag eller så. Kommer lille H att dö nu?

    Och du, det var så lustigt när du skrev om MAM-flaskan i min blogg. När jag läste din kommentar hade jag precis lämnat Ica bakom mig och hade just en sådan flaska i påsen :-)
    Och guuuud vilken skillnad!! Halleluja säger jag!

    SvaraRadera
  2. Hahaha, alltså jag vet faktiskt inte. Jag vet dock att H verkligen inte kommer att trilla av pinnen, haha. Vi har väl bara fastnat i steriliseringsträsket eftersom allt var så SJUKT viktigt i början när han var så känslig. Nu går det liksom av bara farten att slänga in dem i micron eftersom det går så snabbt :-) Jag vet ingen som steriliserar lika ofta som vi så jag tror att det är hur lugnt som helst att kanske bara göra det någon gång då och då.

    Härligt att den fungerade så bra för er också!! Jag blev riktigt sur på tanten i efterhand som rekommenderade den andra. Jag skrev mest bara inlägget eftersom W skulle bli passad av sin faster idag och jag inte riktigt pallade skriva en lapp eller hann förklara eftersom jag skulle iväg på efterkontroll :-) Ibland är det rätt bra att ha en blogg ;-)

    SvaraRadera