onsdag 30 mars 2011

Wilmers story

Så här är det va; vi är fr.o.m. i eftermiddags flyttade till ett HELT eget rum inne på neonatalavdelningen på SUS. Wilmer ligger i en värmebädd som håller 35.5 grader och förser honom med lagom mycket värme. Anledningen till detta är att han inte hunnit skapa sig tillräckligt mycket underhudsfett (eftersom han missat 7 veckor av näring i magen) och behöver äta upp sig. Vi tar tempen i armhålan på honom med jämna mellanrum för att se om han fortfarande behöver värmebädden.
Han har tre elektroder på sitt bröst som sitter kopplade till en monitor där man kan följa hans syresättning, puls och ehm ... något annat som jag har glömt. Dessutom har han en liten mätare kopplad till sin fot som man själv skiftar (från höger till vänster fot och vice versa) varje gång man byter blöja ungefär. Denna spänner man fast med ett kardborreband.

Dock kan vi koppla bort honom från allt detta om vi vill byta blöja eller ha honom på bröstet när han får mat. Då trycker man bara bort monitorn och kopplar loss honom. Vi kan även ta med hela sängen om vi ska iväg och äta i dagrummet eller dylikt. Då kopplar man loss en liten monitor som sitter på den stora och kör iväg. På neonatal jobbar personal som har uppsikt över Wilmers värden och kommer om man larmar (trycker) efter dem eller om monitorn börjar tjuta pga lös elektrod, eller om ngt värde skulle sjunka/öka drastiskt.
Wilmer har även en sond genom näsan som vi kan spruta in min bröstmjölk i. Han äter var tredje timme och ligger nu på 23 ml per måltid. Skulle min mjölk (urk, det lät skabbigt) inte räcka tillsätter personalen övriga milliliter i ersättning istället. Jag pumpar (via en elektronisk pump) i ca 10 minuter. Mjölken jag får ut märker jag med datum, klockslag och mitt namn och sätter in i en kyl där hyllorna är numrerade efter rummen vi bor i. När det sedan närmar sig matning trycker vi efter personal som hämtar rätt mängd mjölk från kylen och sätter i ett vattenbad. Sen tar vi en plastspruta och suger upp, kopplar den till sonden och sprutar runt 1-2 ml i minuten. Vrje matning avslutas med att man sprutar in någon ml luft i sonden så att han fått ner allt.
Personalen gör alltid ett test innan sonden där de suger upp lite mat ur magsäcken för att se om hans matsmältning fungerar som den ska. De sprutar ut dropparna på ett papper som ska bli rosa/lila.

Wilmer har klarat det galant, äter vad han ska, ökar i vikt (födelsevikt: 1825 g, två dagar senare: 1740 g, igår 1764 g) och har börjat intressera sig lite smått för vad morsan har att erbjuda. Han är dock LITEN, det är inte meningen att han ska kunna suga själv ännu. Personalen glömmer t.o.m. själv bort det ibland eftersom han klarar sig så bra. Vissa saker måste få ta tid och kan inte påskyndas. Han måste få växa så han kan hålla värmen och orka äta själv. Det är i stort sett det enda som saknas vår kille. Vi vet alltså inte när vi får åka hem.Det är det ingen som vet. Men helt enkelt när han har växt tillräckligt, kan hålla värmen och äta själv.

I övrigt är han en liten snubbe på 43 cm som inte gillar att byta blöja, när man petar för mycket på honom eller att ligga under filt/täcke. Går fem sekunder sedan har han armen eller foten utanför filten igen. Han skriker som en upprörd fågel- eller kattunge när han är arg. Mammas och pappas katt började morra och titta ut genom fönstret när den hörde honom genom telefonen. Han tittar plirande med sina fågeloungeögon och är mycket "med" när man tar upp honom. Han har börjat uppskatta tröstnapp och ligger gärna och suttar efter ett "horribelt" blöjbyte. Han kissar och bajsar som han ska och SOVER SOVER SOVER heeela tiden.

Det var nog allt om mr. W. Ni får gärna fråga om ni undrar något men det är inte säkert att jag kan svara :-)


Liten som sina föräldrar :-)


I sitt lilla bo

8 kommentarer:

  1. Men lilla skruttungen!
    Jag undrar så hur NI mår. Hoppas ni mår bra!

    SvaraRadera
  2. Hahaha, han är JÄTTEsöt Soffan, men alltså jag dööör nästan av skratt när jag ser hans hand-pose på den översta bilden, snacka om att man ser vems påg det är!! Det är ju EXAKT som din berömda... Starka Kjellberg-gener verkar det som ;-) Men än en gång, han ser jätte jättegullig ut och jag ser verkligen fram emot att se honom live! Kramar till er

    SvaraRadera
  3. Helt underbart att höra att det trotts allt är bra med honom. Han är ju sååå liten... o såååå söt. Lycka till nu med allt :)

    SvaraRadera
  4. S: Jag lovar, det kommer uppdatering!

    E:Hahaha, ja jag vet Erre. Jag spottade cp-handen direkt. Tänkte skriva något men hade inga bilder på datorn att jämföra med och inte riktigt utrymme att bjuda på hela storyn.
    Tyvärr innehar även farsan också en sådan snygg handpose, så jag kan inte odelat ta åt mig hela äran för denna förträffliga fördel. Cp-genen rules! Längtar tills du får checka in "the claw" live med :-) KRAM

    L: Tack snälla! :-)

    SvaraRadera
  5. Han är verkligen helt underbart fin Soffan! Blir helt gråtig när jag läser. Det gäller alla inlägg du gjort typ sen Mr W tittade ut. Men hur känns det? Har ni börjat fatta allt än? Ååh bara mys på. Peta på honom från Charlie och hälsa honom välkommen till världen! Hihi. Kraaam

    SvaraRadera
  6. Vad bra att ni har det gött och att de tar väl hand om er!!! Så FIN han är... O lägg in precis så många bilder du vill det är ju DIN blogg o er finaste påg Wilmer!! vad duktig o stark han är.. Det ser ju jag det att det inte dröjer länge tills gässen kommer jaga barnvagnarna...:)!! Kul Erre jag har oxå lagt märke till handen nu o skrattat gott!! Ni är super Goa o vi tänker på er!! Puss till Wilmer från Nellie, hon hälsar att hon längtar tills hon kan lära honom allt hon kan!! Massa kärlek o hör av er om vi kan hjälpa till med något... Typ mat eller något!! Pussar

    SvaraRadera
  7. Jag smälter för varje bild du lägger up!! Du är inte alls dryg. Vi vill se meeeer!! Kan du inte lägga upp fler bilder?? :)
    Vilken tid är han född den 26:e?

    Längtar så tills vi får se det lilla livet!! puss o kram tänker på er massa!!

    SvaraRadera
  8. Hahaha HANDEN ja, jag tänkte faktiskt inte på det först. Klart han ska ha handen så, det är ju SKÖNT, har jag varje natt! ;-)
    Ja man kan inte säga det tillräckligt många gånger... han är så SÖT!!! Det där med filtar och täcken har jag två små som också är "allergiska" mot, kanske också nåt släktdrag... Kram till er!

    SvaraRadera