tisdag 18 oktober 2011

Ögonkontroll och tbc-spruta

Eftersom jag har nackspärr så var det P som fick ta W till både ögonläkare och till BVC för tbc-spruta igår. Han fick ju en anmärkning på att han skelade när han var på 3-månaderskontroll. När vi kom till ögonläkaren då så var det ungefär den varmaste dagen på året, läkaren var 30 min försenad och W var allt annat än glad. Det hela resulterade i att hon inte kunde undersöka honom ordentligt eftersom han bara panikbölade. Vi fick en ny kallelse och nu var det alltså dags.

Enligt P sa hon iaf att det såg MYCKET bättre ut den här gången men att man fortfarande inte kan göra en full bedömning eftersom han inte är tillräckligt gammal. Han blir således kallad om 6 månader igen. Jag förstår bara inte riktigt varför de ska undersöka honom om de ändå inte kan göra någon bedömning? Men skit samma, bra de kollar upp det och det är ju knappast någon obehaglig undersökning.

På BVC blev det enbart spruta, ingen vägning eller mätning. Han skrek i 5 sekunder och sen var allt frid och fröjd igen. Ungefär som med de andra sprutorna. Skillnaden är att tbc-sprutan inte ger någon feber eller dåsighet, skönt. Dock kan det bli ett sår men han verkar överhuvudtaget inte ens öm. P var stolt som en tupp när han kom hem. Inte minst för att vår sköterska anförtrott att W var hennes favorit till en kollega. Hon hade sagt: "Jag vet att man inte får säga så när man är professionell men det struntar jag i. Det här är min favorit". P svalde det med hull och hår och tog noll notis om mina kommentarer att de säkerligen säger så om många barn. ICKE enligt P. W är iaf förälskad i henne, precis som sist började han skratta bara hon kom in i väntrummet. Jefla fjäskis.

3 kommentarer:

  1. Precis som Ludde! En riktig smörapa!! Tbc spruta...är det en spruta man ska ta precis som de två vaccinationerna? Kanske därför barnmorskan ville att jag skulle boka in Ludde när han var 7-8 månader? Vilket jag självklart inte gjort.

    SvaraRadera
  2. Jag tror tbc-sprutan tillkommit enbart för att han har grekiskt ursprung. De frågade just om det iaf och jag har inte hört något annan som tagit den. Man har verkligen hål i huvudet när man är där, fullt upp med W så hälften av allt som sägs går rakt igenom. Men jag TROR att det var så. P hade inte heller någon koll. Men jag jobbar ju med flyktingungdomar som kan ha tbc, så det känns bara bra att han fått den i vilket fall som... även om den inte skyddar till 100%

    SvaraRadera
  3. Så bra! Då är jag inte helt lost! Hoho

    SvaraRadera