tisdag 10 januari 2012

Nya saker och det dopade barnet

I veckan som gick testades både nya pipptröjan, nya gåbilen och nya rätter. Låter honom äta lite av vår mat till middagen varje kväll numera. Såvida det inte är ngt jättekryddat då vill säga, då kan det bli lite pasta eller ngt annat mildare. Funkar väl helt ok. Tror jag iaf. I vanlig ordning.

Posering



Att gå loss på tutan är höjden av lycka ungefär


Ska ´ru me ellor?

Korv stroganoff avsmakas med ngt pilemarisk min
Fick en liten tankeställare när jag var på öppna förskolan i måndags. När man skriver in sig ska man skriva ålder på barnet också och eftersom jag kom direkt efter en annan mamma noterade jag att hennes son också var nio månader. Bara typ dubbelt så stor. Och kunde gå perfekt genom att bara hålla i sin mammas finger. Och pekade på Wilmer och sa: "Titta där!". Dopad unge eller??? Va fan. Wilmer öppnar på sin höjd munnen när man kör över kullerstenar och tjuter aaaaaööööööööööööööööööööaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Tydligen låter det roligt. Ok, han kan tuta  med sin bil och dansar faktiskt på beställning när man ber honom, utan musik, men thats all.

Borde man dra på med övningar? Än så länge tjatar vi inte mer än om mamma och pappa och om han kan vinka (och dansa dårå) och lite, alldeles nyligen, om lampan. Det ska ju inte bli för tjatigt heller och han är ju mycket mer inriktad på det rent motoriska än det verbala. Han kan numera få upp våra lådor och skåpsdörrar på tv-bänken (trots att de saknar knoppar). Kul. Nej. Inte särskilt. Det kan sääääkert inte den dopade ungen. Han kan väl bara montera ihop bänken efter en IKEA-ritning.

5 kommentarer:

  1. Jag är själv förskolelärare, gillar verkligen din blogg. Du ska verkligen inte vara orolig att inte din son kan säga ngt ord ännu, pojkar är senare med talet än flickor för de mesta, och din son som t.om. är för tidigt född verkar jätte framåt och med, kan ju stå upp med stöd för exemel. Har flera pojkar i två årsåldern som knappt kan säga något. Så de kmr:)

    SvaraRadera
  2. Tack, det var faktiskt lite skönt att höra. Vet att man inte ska jämföra och att det är väldigt individuellt men det är svårt att låta bli ... Ska noja av mig lite på 10 mån-kontrollen också, för säkerhets skull ;)

    SvaraRadera
  3. Hej =) Först och främst måste jag bara säga att din blogg är toppen! Du är så himla rolig när du skriver. Ramlade in på din blogg för ca 1 år sedan när jag sökte gravidbloggar som skulle föda i Maj.... och hittade dig. Min pojke var beräknad 14 Maj, men föddes 31 Maj. Sedan dess har jag följt din blogg. Tycker Wilmer är jätteduktig för sin ålder och tycker absolut inte att du skall stressa eller känna stress omkring hans utveckling. Han är ju trots allt också född för tidigt och det gör (vare sig man gillar det eller ej) en skillnad i utvecklingen. Visst bor du nära Malmö? Bor själv lite utanför och tycker mig minnas att jag har läst något om Malmö.

    SvaraRadera
  4. Hej hopp!
    Vad har vi sagt? Inte jämföra barn ;-) De är ju individer som lär sig olika snabbt och som framförallt fokuserar på olika saker. Min son var jättetidig att prata, sa hej hej när han var 8 månader. Däremot ålade han runt till han var 10 månader, kröp aldrig osv osv. Dvs hur sen som helst med motoriken. Ellen är tvärtom. Hon är tidig i motoriken men hur sen som helst med talet. Hon säger dada, mamma, lala och sedan något grottbjörnsliknande läte som låter hump hump :-)

    När sonen var liten så fick han sin första tand väldigt sent (han var 10,5 månad). Mammagruppen sa "men guuuuuuuuud har han ingaaaaaa täääääääänder äääääääääääääääääännnnnnnnnnnnnnn? Guuuuuuuuuuuuuuuuuuuuud vad seeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen han äääääääääääääääääär!". Ja, mycket möjligt att han är, men jag har inte funderat nämnvärt på det. Har hittills inte träffat någon 15-åring som inte fått några tänder så jag tror det kommer. Sedan sa de aldrig något mer huruvida han var sen eller tidig på något. :-) Ellen är likadan, inte en tillstymmelse till tänder här inte :-) men jag har fortfarande inte sett någon tandlös 15-åring så jag känner mig ganska lugn :-)

    Dessutom - WIlmer är faktiskt inte sen i utvecklingen, svårt att fokusera på allt samtidigt, och du tänker ju på honom som 10 månader... fast han är ju faktiskt född lite för tidigt och det måste du ha med i tanken ett tag till :-)

    SvaraRadera
  5. Är du säker på att hon inte skrev 19 månader? för det låter mer som en 1,5 åring än 9 månaders. :)Vet att det är lätt att man jämför. Min första son satt på rumpan tillsa han var 11 månader alla andra kröp rundor och vissa gick men han satt där helnöjd som tjuren ferdinand, snacka om att noja sig som förstagångmamma. Tjata mig till läkartid och tid till sjukgymnast hos bvc övertygad om att allt inte var som det skulle. Inget fel hittades (såklart) vid 15 månader traskade han som han aldrig gjort annat och pratade tre ords meningar. Så något tog han in och lärde sig där han satt :) Idag 5,5 år är han precis som alla andra cyklar, springer, hoppar, spelar boll etc. Mina andra två har följt "mallen" rent motoriskt, men pratat senare. Så alla är olika, men i slutändan kommer de ikapp varandra.

    /Mia

    SvaraRadera