tisdag 13 september 2011

Lilla gumman

Kollar på Nyhetsmorgon på TV4 och blir lite ... ja jag vet inte riktigt. Där är en käck kvinna som har plockat ihop en verktygslåda och visar upp sin bok "Lilla gumman" som är en slags instruktionsbok för kvinnor. På utsidan står två kvinnor i klänning poserande med borr och såg. I den kan man lära sig hur man borrar, byter däck och rensar avlopp m.m. I verktygslådan har hon även stoppat ner ett kexchoklad för att liksom "locka" tjejerna och göra det "kul". Ehh.

Jag känner mig lite kluven. Jag kan ju omöjligt förneka att jag aldrig borrat, rensat avlopp eller bytat däck. Inte för att jag inte vågar direkt utan för att jag väl är lite bekväm och vet att Pierre eller (tidigare) pappa fixar biffen.

Det är fan svindåligt, på riktigt, och jag föredrar faktiskt en bok framför att Pierre ska stå och instruera (=katastrofbråk). Frågan är dock om jag vill köpa en bok som heter "Lilla gumman" och utrusta verktygslådan med choklad för att göra det "kul"...

Jag stör mig ofta till döds på mig själv när jag exempelvis tjatar på P i ett halvår att sätta upp en lampjävel. "Gör det själv eller sluta tjata", ekar i skallen på mig men ÄNDÅ får jag inte tummarna loss. Frågan är vad man vill vara för förebild inför sonen; en virkande tråkjävel som väntar ut att något ska hända medan hon tjatar till döds eller en självständig individ som tar saken i egna händer?

Vad tycker ni? Känner ni igen er och framför allt; behöver vi en instruktionsbok speciellt riktad till kvinnor?

Boken kom ut igår och ni kan hitta mer info på www.lillagumman.se


- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

  1. Haha nä behöver definitivt inte en bok riktad speciellt till oss kvinnor, vaddå skulle vi inte förstå de som "riktar" sig till män :/ snacka om att hon idiotförklarar sig själv. Annars så fixar jag lika mycket i hemmet som mannen när det kommer till att spika och borra, den som har tid eller som är mest angelägen gör det helt enkelt. Däremot rensar jag inte avlopp men det är för det äcklar mig något så fruktansvärt, men hade jag velat hade jag kunnat, utan instruktionsbok :)

    /Mia

    SvaraRadera