fredag 18 november 2011

This is you then.

Nu skriver jag ju rätt mkt om W som det är men det är som sagt mest för min egen skull och de vänner/släktingar som inte träffar honom dagligen. Hittade en lista som jag tänkte nyttja;

Wilmer gillar:
Att springa fort, fort i gåstolen medan han tjutskriker. Att dra och vifta i en filt eller påse medan han springer och tjuta än mer hysteriskt. Att dra i gardinen och pilla på sladdar. Att tugga lite på mattan och dra loss fransar från den. Eller ja - att tugga på ALLT. Att åla eller springa ut i köket och pilla i diskmaskinen eller dra i pantburkspåsen samt fiska upp små saker ur soppåsen om den skulle stå framme. Han gillar när man skäller och busar med mjukishunden när han ligger på skötbordet. Han gillar när man placerar ut saker runt om i rummet på greppavstånd så att han själv "hittar" dem. Sen gillar han att tappa dem på golvet och försöka sträcka sig efter dem. Han gillar när man sjunger för honom - favoriter just nu är "Klappa händerna" och den egenproducerade "Na na na na nam nam nam na nam" när han äter. Han gillar när man leker titt ut och får helt FNATT när man kommer med välling. Han älskar att bita på både sina egna och andras fötter och dra av samtligas strumpor, både vuxna och barn. Han ÄLSKAR även att dra av sittdynorna på matrumsmöblemanget och segervisst springa iväg med dem hysteriskt skrattande. Han älskar även Com Hem-reklamen med bebistvillingarna som diskuterar vilt. Han stannar upp och glor intensivt på tv:n oavsett vad han håller på med när den sänds. Wilmer gillar helt enkelt det mesta utom att ligga still.

Wilmer gillar inte:
Att ligga still eller sitta fastspänd. Klä på honom är ett världsprojekt, likaså spänna fast honom i bilbarnstolen. När man ryter NEJ åt honom. Och när man ska ta bort honom från något, då får han fart och kutar iväg i gåstolen.

Wilmer gör:
En jävla massa. Han gör konstiga hostljud. Ehm ehem ehem, låter det ungefär. Han munpruttade friskt för att tag sedan men nu "sjunger" han mest. Han kan åla minst 20 meter utan problem och väldigt fort. Han armbågar sig liksom fram. Slänger fram armen och drar sig framåt med hjälp av den och en knuff med fötterna. Nu i dagarna har börjat ställa sig upp mer och mer på alla fyra. Han kan stå och hänga vid ett bord av egen kraft en stund. Han kan sitta själv (sedan ett tag tillbaka) och börjar kunna hasa sig fram på rumpan och lägga sig framåt så att han kommer ner i "ålande" ställning. Han har börjat försöka dra sig uppåt, ta tag i kanten på saker och stånka och ha sig. Tror han kommer att åtminstone sitta på knä vid saker inom en vecka. Han drar ner nattlampan i sängen, tänder den och tittar på den. Han kan sätta igång ett Playstation, ta ut skivan och stoppa den i munnen - jodå. Mest för att han trycker på allt men ändå. Han drar gärna av brickan från brickbordet och kör runt med den på gåstolen. Och nu, senaste grejen, är alltså att han KAN TA SIG UR GÅSTOLEN. Jomenvisst. Gick ut och bredde två mackor och tog dricka i köket efter att ha säkrat vardagsrummet och satt honom i gåstolen. När jag kom tillbaka låg han på golvet??!! Gåstolen stod upp och allt, bara själva sittyget som var vänt ut och in. Sjukt.

Wilmer är:
Liten, hyperenergisk och för det mesta glad. Han är såklart helt underbar och sjukt pestig på en gång. Han är målmedveten, envis och uppfinningsrik. Han är snabb och klåfingrig. Han hittar alltid sätt att ta sig fram och nå sådär extra långt när han ska ha tag i något. Jag tror att han kommer bli väldigt lik sin mamma och det skrämmer mig lite.

Wilmer sover:
Efter många om och men. Våra rutiner har gått käpprakt åt helvete de senaste dagarna. Tror bestämt att det är tänder på G, for real den här gången. Man ser tydliga konturer fram och bak på tandköttet. P är borta tis,ons,tors,fre nästa vecka. Ge mig styrka....

Wilmer äter:
Sempers milda välling 200 ml, Sempers milda fruktgröt 1,5 port, en hel burk 6 mån mat (av varierande märke) + några skedar fruktpuré, 150 ml välling och avslutningsvis 1,5 port gröt igen. Ganska exakt. Funderar på att ändra rutinerna snart. Kanske någon form av mat igen efter lunchen och avsluta med välling, hans mage ska bara vänja sig liiiite till först.


Tugga tugga tugga.

Vadå "nej"??

Åhej!

Försöker ta gammelfarmors käpp ...


Lastar på en bag-in-box. Lajlalalalaj.

På besök i köket.

Väldigt nöjt barn med sittdyna på golvet...

7 kommentarer:

  1. Det är VÄLDIGT mycket spannmål han får. Fyra gånger spannmål och en gång mat. Skulle du själv äta spannmål fyra gånger om dagen? Det finns en anledning att vi i Sverige är världsmästare på glutenintolerans. Det är inte bra med för mycket.
    Hade jag varit du hade jag bytt ut vällingen till ersättning. Ersättning kan de mumsa på tills de är ett år, minst.

    H äter ersättning-gröt-lunch-mellis-middag eller ersättning-gröt.
    (Sorry om jag lät besserwissig nu)

    SvaraRadera
  2. Haha, nja mer förmanande än besserwissig i så fall. Jag hade inte heller velat äta ersättning eller bröstmjölk 4 ggr om dagen vill jag lova, mest för att jag är vuxen ;-) Matschemat är väl ganska exakt efter BVC:s rekommendationer. Man får välja själv; bröstmjölk, ersättning eller välling. Någon mjölk har jag inte haft på ett tag och ersättning har den här mannen tröttnat på ganska så duktigt. Äter ungefär dubbelt så mkt om han får välling gentemot ersättning, trots att det mättar mer. Så ersättning kommer jag inte gå tillbaka till, eftersom vi alldeles precis senast igår slutade blanda vällingen med ersättning. Däremot håller jag med om att det är för mkt spannmål och det är därför jag vill byta ut en måltid mot ngt annat. Yoghurt verkar han tyvärr reagera dåligt på och mackor (som ju också är spannmål) känns lite tidigt för min gaddlöse son. Ett mål enbart bestående av fruktpuré känns också sådär. Frukt har jag till både grötmålen och själva huvudmålet. Vi får se vad det blir, vi får testa oss fram helt enkelt :-)

    SvaraRadera
  3. Hehehe... oj vad jag längtar efter att träffa honom... det lilla söta "stirret"!!! Han är verkligen jätte lik DIG nu, när du var liten... och han är jätte söt!
    Jag hade gjort som du själv skrev, provat att byta eftermiddags/kvällsvällingen till mat istället... det går säkert bra!

    Kram kram från syrran!

    SvaraRadera
  4. Hej

    Du behöver inte vänta på att han ska få tänder innan du ger honom macka de första tänderna kommer ju framme och de tuggar med tandköttet i sidan. Vitt bröd delat i små rutor med lite smör/leverpastej brukar de flesta gilla speciellt då de själva kan sitta och stoppa i sig.

    /Mia

    SvaraRadera
  5. Fortsätt du att ge honom välling, verkar ju inte direkt gå någon nöd på din energisprutande kille. Sen kan ju andra få tycka vad de vill... Molly äter brödbitar fast hon inte har tänder och "tuggar" på för fullt ändå... :)

    sandra

    SvaraRadera
  6. Jamen då tror jag minsann att vi testar macka idag :) Tiden går så fort så man hinner inte riktigt med i hur långt han faktiskt kommit egentligen och vad som är ok. Ska göra ett försök till med yoghurt och kanske lite rivet päron som jag blandar i också. Blir nog bra. Mest för variation i kosten, spannmål eller ej :)

    SvaraRadera
  7. H har börjat äta turkisk yoghurt nu. Sjukt gott tycker han! Blir W dålig i magen av yoghurt?

    F.ö. har de samma lussekatt-body, och H har får-byxorna, får-mössan och får-filten. Älska får! :-)

    SvaraRadera