torsdag 9 februari 2012

TRÖTT

blev jag ikväll igen, dock inte på sonen utan på tonen som råder i föräldragruppen jag är med i på Fejjan. Ibland känns det verkligen som att vissa bara skriver för att ja ... försöka låta mästrande eller fan vet jag. Det brukar vara någon stackars själ som frågar något angående nattningsrutiner eller mellanmål. Oftast kommer det några neutrala kommentarer i stil med "så här gör vi" och sen kommer det fanimej nästan ALLTID en "enligt bla bla bla så är det skadligt med femminutersmetoden/majskrokar/nattlampa/pampers blöjor"WHATEVER. Alltså jag FATTAR verkligen inte den kommentaren?? Jag FÖRSTÅR inte varför man känner sig MANAD att skriva skit. Sen blir det 15 kommentarer till där olika personer gillar de olika ståndpunkterna. Varför inte skriva: "Vad jobbigt för dig att det inte funkar, det här är MITT tips alt. så här gör VI, hoppas att du hittar något som funkar. Lycka till" Hur jävla svårt är det att vara hjälpsam och ödmjuk? Är SÅ rövtrött på alla miniexperter där ute som sitter inne med alla rätta svar.
Ett axplock av påståenden som figurerat på sidan:

Man kan inte lämna bort barnet för då blir det otryggt, lämnar man bort är man omogen och blir stressad över att alltid behöva hitta barnvakt när man ska göra saker, låter man barnet somna skrikande (av övertrötthet) utsätter man barnets kropp för ett oerhört trauma som gör att kroppen stänger ner och därför somnar det, t.o.m. viljan att få barnet att sova en hel natt ifrågasätts då man faktiskt "kan sova när barnet sover under dagen", ersättning=lathet och bristande biologi, omnattning utan att man pratar med barnet (dvs går in tyst och sätter i nappen och markerar att det fortfarande är natt genom att inte prata) kan jämföras med att bli ignorerad av sin partner när man vaknar ledsen och rädd om natten (???), majskrokar innehåller 97% socker, barn ska helst inte lämnas bort förrän de är ett år samt en jämförelse med "naturfolk" som bär på barnet i två år, ett i magen och ett på kroppen OCH SÅ VIDARE.

Detta är alltså FÖRÄLDRAR som sitter och skriver sånt här. 2012. Förbered er på den mest curlade omgången kids EVER. Som alltså ska jobba tills de är 75, jodåsåatte. Wilmer kommer förmodligen inte överleva tills han fyller ett. Kommer avlida av sin traumatiska, sockerhöga och otrygga start i livet som hans lata icke-naturfolksmorsa skapat. Fan jag klämde ju t.o.m. ut honom i förtid, megaFAIL direkt.

Suck.

12 kommentarer:

  1. Fniss...eller nåt...
    Jag har slutat läsa sånt för jag blir så förbannat provocerad.
    Varför tror folk att de vet vad som är bäst för andra familjer?
    Ofattbart!! När jag precis fått barn skrev jag in till ett forum, var lite orolig då jag rasade i vikt. Jag ammade och undrade om det kunde bero på detta och om nån kände igen sig? Fick många svar, där alla i princip va förbannade för att jag hånade dem som hade övervikt kvar efter graviditet. Till saken hör att jag va tvungen att sluta amma då jag 2 mån efter förlossning låg -10 kg från
    Inskrivningsvikten. Nä morsor va lite ödmjuka, dålig karma kommer tillbaka och biter er in the as... Bara så ni vet!!!

    SvaraRadera
  2. Du gör det precis rätt för ditt barn, lyssna på dig själv och strunta i alla andra... Vem vet bättre än du när det gäller ditt eget barn, jo absolut ingen annan :-)
    Sovbekymmer har alla och det e tufft och som jag vet så fixar ni det galant, trots sömnbristen.... Alla föräldrar är zombies första åren, men inte många erkänner det... Ibland vill man bara gräva ner sig och aldrig titta ut igen :-( men det finns hopp för bättre blir det :-)
    Kram Neda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) Jag försöker låta bli att lyssna (läsa) men någonstans längst bak i huvudet ligger det och gnager ibland. Störigt nog. Jag kommer att sluta läsa helt när han blir ett. Då har jag fått min beskärda dos av "alltsomkanvarafarligtonyttigtochdåligtfördittbarn".
      Ser fram emot bättre tider (även om vi har det ganska bra nu med), smygdrömmer om ett barn som kan göra egen frukost och sitta och rita i en timme eller något ;-) Snart är det vår! (Typ)
      Kram!

      Radera
  3. Ett tips! Läs inte. Strunta i att gå in på den sidan så behöver du inte bli trött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt, tyvärr erbjuder vardagen inte så mycket mer än att slöläsa på nätet just nu. Då läser man gärna ALLT typ sju gånger om :-)

      Radera
  4. Ja, man blir fan ta mig TRÖTT!!!...

    SvaraRadera
  5. Visst e d sjukt drygt med sådana föräldrar!Jag brukar bara stänga av!Du vet vad som är bäst och att lyssna på dessa ( idioter) i mina öron skall man bara ignorera!Vi kör 5 min , ger majskrokar och lämnar bort Frallan och så skall det förbli, sålänge de trivs så ;) o d funkar för oss :) Kramar till er sötnosar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen, du har helt rätt. Var bara tvungen att kräka ur mig lite ...
      Frallan har sannerligen förståndiga föräldrar :-)
      Kramar tillbaka!

      Radera
  6. Svar
    1. Du är så cool BABE, haha. Tur jag har dig som kan prata vett med mig när det dåliga samvetet hugger till. Du är bäst och världens bästa pappa. Puss

      Radera