tisdag 17 maj 2011

Dagens äventyr

Idag blev dagens äventyr att ta sig till BVC för inbokad vägning 11.30. Ensamma. *Dam dam daaaam* Det gick jättebra. Vi var t.o.m. för tidiga även om det kändes som ett osannolikt scenario bara några timmar tidigare.
Jefla liv på den oungen har det varit. Var redo att ringa och avboka besöket vid 8-snåret i morse. Sinnessjukt trött. MEN efter att ha ammat, skrikigt, druckit 90 ml ersättning, skrikigt, druckit 30 ml ersättning, skrikigt, druckit ca 30 ml ersättning till - somnade han äääntligen. Problemet med gossebarnet är att han låter väldigt mycket även när han väl sover. Jag har därför tagit två nätter på soffan för att Pierre ska slippa gnägg, krystningar och allmänt stånk och stön (från Wilmer ;-) i sovrummet nu när han börjat jobba. Kontentan blir att man inte sover särskilt bra, dels för att man ligger på soffan och dels för att man har ett mini-Zoo i samma rum. Det tar ungefär 1 timme efter det att man lagt honom tills det blir tyst och sen börjar showen igen ungefär en timme innan han vaknar ordentligt. Man snittar alltså 1 timmes sömn mellan matningarna. Så jag var lagom glad när han började gallskrika vid 5 och inte var nöjd förrän runt 8. MEN sen sov han till 10.30, slukade 90 ml ersättning och däckade. Nästan för bra för att vara sant. Pga det stressade tidsschemat (tacka Gud för att BVC bara ligger 7 min bort!!) hann jag inte sitta och vänta ut ngn rap utan han fick snällt hoppa ner i sittern medan jag hetsade runt och kletade på mig en gnutta smink på det likbleka ansiktet.

Oungen kaskadspydde varken när han landade i vagnen eller när han vägdes in. Succé! Än mer succé var vågens resultat - 3130 g! Han gjorde alltså en favorit i repris och gick upp 235 g på ynka fem dagar. Farsan gissade på 3060 g och jag på 3115 g och då tyckte jag ändå att jag tog i. Kanske kommer han att landa runt 3,5 kg på sin tvåmånadersdag nästa torsdag. Det trodde jag ALDRIG.

Fan vad jag gillar vår barnsköterska eller distriktsköterska eller vad hon nu kan vara. Sjukt trevlig. Jag fick själv välja vilken föräldragrupp jag ville vara med i. Mars, april eller maj. Jag valde maj. Tror att man undermedvetet kommer att må dåligt av att jämföra honom med fullgångna marsbarn trots att man vet att han var prematur. Aprilgruppen kanske vore vettigast men jag känner inga som helst "band" till april så det fick bli maj. Kändes mest naturligt. Sköterskan kollade t.o.m. i sin pärm för att se om det var några trevliga mammor i samma grupp, haha. Lite så match making. Hon sa att det åtminstone fanns två stycken som jag nog skulle gilla. Gött.

På väg ut från BVC ringde syrran. Hon var i stan och hade med sig Alvedon för bebisar som de hade över, förmodligen en skuld-reaktion eftersom hon och Hugo fick feber efter kalaset i söndags. W visar dock inga tecken på att ha drabbats av något (förutom Zoo-syndromet). Vi tog iaf en snabb och välbehövlig fika eftersom jag inte hunnit äta någon frukost än.
DESSUTOM fick jag postat den sista inbudan till vår fest samt brev till försäkringskassan om den sista tillfälliga föräldrapenningen. Man måste fylla i en vecka i taget och sen be om att få ett nytt formulär. Detta var alltså fjärde och sista brevet om jag inte minns fel. Den ytterst påtagliga följden av denna byråkrati lämnade undertecknad med en total insättning av 1900:- på kontot vid förra månadsskiftet. Räcker ju nästan till 1/4 av hyran. Man tackar. Förhoppningsvis kompenseras detta vid månadsskiftet. Annars ligger jag jeeefligt risigt till.

Nåväl sist men inte minst - Vad rekommenderar ni till magknip och en allmänt körig mage; Baby Semp eller Miniform? Sköterskan sa dock att man kunde ta båda om man ville men tänkte höra om ni har några erfarenheter (mest för att jag inte har råd att köpa bägge ... hehe) :-)

Nu är det matdags. Tja dårå.

6 kommentarer:

  1. Haha, jag har själv testat miniform och de fungerar,haha. Svägerskan körde det med båda sina töser också.....vilket fungerade ok, dock vet jag ej vad det andra är...massa puss

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Diana heter jag och läser din blogg varje dag :) Väldigt underhållande. Tack för att du delar med dig om ert liv runt er lille skrutt!
    Själv blev jag mamma till lille Sixten den 1:e maj.

    Jag köpte miniform igår så kan inte rekommendera det än, MEN det verkar som om de hjälper.

    Ha det så bra så kanske vi ses i Pildammsparken snart!

    Kram
    Diana

    SvaraRadera
  3. Jag förespråkar båda.. Men miniformen är viktigast!

    SvaraRadera
  4. Vi körde båda två fast i omgångar- miniform funkade bäst för Stella!

    SvaraRadera
  5. Mitt minimonster har, som du säkert läst, haft en massa magknip han med och jag har desperat prövat allt känns det som!

    Miniform gav inga som helst resultat på Ludde, möjligen fick han mer magknip?

    Sempers droppar märker jag inte så mycket av men lite. Däremot gjorde bytet av ersättingen ALLT!! Vi använde först Sempers 1 - den vanliga alltså(funkade ej), sen Nan 1 (funkade inte heller) och sen slutligen sempers lemolac (funkar super!!!).

    SvaraRadera