onsdag 18 maj 2011

Prestige?

Det ser onekligen ut som att flest röster lades på miniform. Tack för att ni svarade :-)
Vi använder "NAN 1" som ersättning eftersom vi fick "NAN discharge" för prematurer med oss hem från neonatal. Så det kändes som den naturliga fortsättningen liksom, men för det behöver det ju inte betyda att den är bäst. Vi köpte "NAN pro" senast med extra bakterier för magen eller ngt, ska testa den när paketet med NAN 1 tar slut. Svårt när man måste prova sig fram så här men man lär väl förhoppningsvis märka vad som fungerar bäst så småningom.

Jag har även lite dåligt samvete. Och det STÖR mig till döds. Amningen har ju inte direkt fungerat optimalt med tanke på att jag fick pumpa igång hela mjölkproduktionen och att W var för liten och svag för att amma själv. Jag pumpade ju ut mat som vi sondade. Kravet för att få komma hem och få hemsjukvård var dock att man måste kunna amma 20 ml på ett dygn. Jag kämpade på med en helt ointresserad och sovande unge vid bröstet. Det gick urkass ända tills en amningsexpert föreslog bröstnappar/skydd. Sådana man använder för att skydda sina bröstvårtor när man har en unge som är glad för att tugga loss. Jag testade och det fungerade! W fick bättre grepp och ammade på ganska bra i början. Dock var det desto svårare att få honom att amma UTAN dessa tingestar. Eftersom vi blev inpräntade med att W förbrände mycket kalorier bara han fäktade med armar och ben kändes det ju inte SKITkul att ha en gallskrikande, fäktande W vid bröstet som blev tvärilsk om han inte fick tag. Kändes som att jag svälte mitt barn. Därför nyttjades skydden flitigt men dock motvilligt.
Efter ett bra tag av matningar som bestod av 1) försöka få honom att amma utan skydd 2) motvilligt ge upp av rädsla att han skulle tappa i vikt och amma med skydd 3) sonda till honom resterande mjölk som man gissade sig till att han missade (ex, om jag TRODDE att han ammade 40 ml och vi skulle ge portioner på 60 ml så fick vi sonda 20 ml av min utpumpade mjölk som vi hade i kylen) 4) försöka pumpa ut det som fanns kvar i brösten, paketera mjölken, datummärka, tillsätta proteintillskott och sen sterilisera pumpflaskorna. Varenda jävla gång. Det "roligaste" var dessutom att höra barnskötarna konstatera att han gått upp 20 g på två dagar eller alternativt gått ner 10 g på en dag. Verkligen skitkul. Fick man ju inte aaaalls dåligt samvete av. Så vi började till slut med ersättning vi fick med oss hem. Och sedan den dagen har W stadigt ökat i vikt. Han blir nöjd. Jag blir nöjd.
Pumpen är numera returnerad, oungen ammar fortfarande kass (ca 40 ml per matning och det verkar inte finnas mer) och helst med bröstskydden annars blir det gnäll och tjut och nyp och rivmärken innan han (efter ca 5-10 min av ren hysteri) får ett halvtaskigt tag och sedan släpper taget efter 5 min igen. Skoj.
Så nu har jag bestämt mig för att faktiskt enbart "tröstamma". Jag bestämmer själv när och hur länge jag vill amma. Det blir ungefär varannan matning och handlar oftast inte om mer än 10 min. Sen får han ersättning direkt efter. Det fungerar väl helt okej men antagligen kommer jag att övergå enbart till ersättning ganska snart. Problemet är bara att jag får dåligt samvete och det är så JÄVLA irriterande. Jag vill inte ha det. Jag tycker inte att jag borde ha det. Men ändå poppar det upp i bakhuvudet - jag borde kanske försökt mer, om jag köper en egen elektrisk pump och kämpar på varannan timme med den för att dra upp produktionen igen kanske han blir nöjd, vi kommer bli ruinerade på att köpa ersättning hela tiden ... osv osv.
FAN! T.o.m den trevliga kvinnan på BVC tycker att  jag gör helt rätt (hon har själv haft mkt problem med amningen med sina två barn) och att huvudsaken är att han är nöjd och att jag mår bra. Men ÄNDÅ sitter det dåliga samvetet och gnager. Usch.

Nu ska vi på återbesök till neo och antagligen bli utfrågade om amningen igen. Kul.

Godmorgon förresten. Jag är egentligen på bra humör. Bara så ni vet :-)

7 kommentarer:

  1. I feel for you. Jag hade samma problem med Stella men hon var ju sjuk (mekonium aspiration) när hon föddes och inte prematur. De första fem dagarna på neo stod jag och handpumpade inne i badrummet typ 45 min för att i slutändan få ut 10, max 20 ml mjölk. Därefter försökte jag pumpa hemma (köpte den dyraste utrustningen) och kombinerade med att försöka amma en ilsk dotter som alltid somnade vid bröstet efter 10 minuter och således inte fick i sig tillräckligt med mat och därför var hungrig hela tiden.Jag fick aldrig igång min mjölkproduktion och efter tre månaders slit med amningen gav jag upp och då körde vi bara på ersättningen. Jag förstår ditt dåliga samvete för det hade jag också. Det blir så när hela samhället är inpräntat med "ersättning- BAD, amning- GOOD". Jag kände mig som en urusel mamma som inte fick igång mjölkproduktionen och kunde amma mitt barn som "alla" andra. Det är så sorgligt att det ska vara så för idag är ersättningen så pass bra i jämförelse med bröstmjölken men jag tror MVC/BB/BVC är rädda för att mammor av bekvämlighetsskäl ska skippa amningen helt och övergå till ersättningen om de pratar om det i positiva ord och därför blir det hysteri åt andra hållet.
    Jag tycker ff att det är jobbigt att se när det funkar med amningen för andra och kan känna mig dålig än idag men jag försöker resonera med mig själv att jag inte bör känna så- vi hade (liksom ni) det tufft från dag ett och när inte amningen funkar så blir det ytterligare ett problem som man liksom inte orkar ta tag i... Jag tänker att jag kanske förhoppningsvis får revansch någon dag i framtiden om det kommer ett syskon.

    Massa kramar till dig! Du är grym!

    SvaraRadera
  2. Så här är det med amning att fungerar det så är det kanon, maten är alltid med och redo att bli intagen. Fungerar det inte så är det ett skit rent ut sagt och leder det till hungriga barn och trötta mammor med misslyckande komplex och då är ersättning the shit. Man är inte en sämre mamma om man ger ersättning och det går ingen nöd på barnet varken fysiskt eller emotionellt. Sen kan man alltid sakna att något inte blev som man tänkt sig, fast det mesta blir rätt bra ändå.

    /Mia

    SvaraRadera
  3. Du ska inte ha dåligt samvete för
    1. det viktigaste är W mår bra o går upp i vikt
    2. näst viktigast är att du mår bra, mår inte du bra gör inte W det heller!
    3.pengar betyder inte så mycket, tänk på va de små rackarna kostar i det långa loppet ;-)

    Man känner bäst själv vad som funkar o inte funkar, det är bara du som kan bestämma. Lycka till!

    Hälsningar Maria (Linas vän)

    SvaraRadera
  4. ja det där men amningen är ett helvete.... det funkade aldrig för mig och dottern. Hon ar förvisso ingen liten tjej (4070) när hon föddes. Men hon ville att mjölken skulle rinna ner i halsen på henne, vilken den inte gjorde. Hon gallskrek varje gång det var dags för mat och det skapade ju en enorm stress.

    Jag försökte amma, pumpa och ge ersättning omvarannat.... i 7 veckor vände jag ut och in på mig själv, sedan bröt jag hopa och grät i tre timmar, och därefter bestämde jag mig för att bara ge ersättning och lägga ner amningen då den mest skapade ångest.

    Och det är med den erfarenheten som jag idag, i vecka 37 inte har en aning om hur jag ska göra denna gången. Ska jag en försöka eller ska jag skita i det?

    Hoppas att dom inte predikade för dig idag och att ni snart hittar er balans.

    Mvh Kim

    SvaraRadera
  5. Jag använder fortfarande amningsskydden fast mina bröstvårtor är läkta sedan länge. Tycker de fungerar jättebra och Mollisen får bättre grepp och suger jättebra. Så om du nu väljer att amma lite och det funkar bättre med skydden så använd dom med glädje. Tycker du har varit väldigt duktig och verkligen försökt (själv hade jag nog gett upp mycket tidigare om inte min amning hade funkat) att få det att funka. Ersättingarna är ju så bra nuförtiden så att alla viktiga ämnen får de nog i sig lika bra med ersättning som med bröstmjölk. Och som jag säger "Happy mommy, happy baby" :)

    SvaraRadera
  6. Jag vet precis vad du pratar om med två prematurer själv. Sonen föddes i v 34, jag pumpade, sondade, försökte amma, pumpade, sondade, försökte amma...jag gjorde precis som de andra som skrivit här. Jag vände ut och in på mig själv i många veckor för att få det att fungera. Det gjorde jag aldrig.

    Andra barnet föddes i v 36, nu tänkte jag att NU ska jag amma..så jag försökte, pumpade, koppmatade, försökte amma, pumpade, koppmatade, började flaskmata, pumpade. Det värsta var nätterna när man var 3-4:e timme skulle pumpa och man slet ut sig för de där 40 ml som ändå inte räckte så långt.

    Jag kände som du, att jag skämdes för att det inte funkade. Inte ens andra gånger funkade det inte....jag har/hade ingen lust att diskutera amning med någon annan...jag är tacksam för den bröstmjölk jag fick i dem under de första vekorna och jag hoppas att mitt slit gjorde någon nytta. Men THANK GOD (!!!) för ersättning.

    Instämmer med nån av de andra, de viktigaste är att han går upp i vikt och att du mår bra. Och mår du bättre av att strunta i amningen så gör det. Det gjorde/gör jag! Köp en bärbar micro istället för en elektronisk pump. ;-) Säg till om du hittar någon.

    Kram Cissi

    SvaraRadera
  7. Hahahaha ursäkta att jag skrattar men va f-n, har du tjuvläst min dagbok igen.... Hade också dessa jäkla amningskoppar (hon kunde inte greppa utan), dåligt med mjölk och hela amningssituationen var bara jobbig och en unge som bara skrek och var inte nöjd. Ersättningen var vår räddning, slutade helt amma innan 2månaders ålder. Fick också höra små-gliringar som -naaw stackars Frida, tar det tid när mamma värmer ersättningen, nästan så man vill slänga fram bröstet... Men skratta bäst som skratta sist.... De hade inget kul när de ville sluta amma vid 8månaders ålder o ungen vägrade

    SvaraRadera